Previous slide
Next slide

Ayasofya Camii

Eser Türü: Camii

Adres: Mustafa Kemal Paşa, Gölcük Caddesi No:14, 16860 İzni̇k/Bursa

album-art

00:00

Antik Yunan kentlerinde, şehirle ilgili politik, dini, ticari her türlü faaliyetin gerçekleştiği, tüm kamu binalarının etrafında sıralandığı halka ait geniş açık alan olup, Helenistik dönemde şekillenip Roma İmparatorluğu’nda ortaya çıkan forumların öncülüdür.

İsa’nın “Tanrı ile bir” olduğu inancını reddetmişlerdir. Ancak, diğer yaratıklardan farklı, “kutsal bir ilah” olduğunu savunurlar. 4. yüzyılda İskenderiye’de yaşayan ve “İznik Konsülü” tarafından aforoz edilen rahip Arius’un fikirlerinden ortaya çıkmıştır.

Patrik: Ortodoks Kilisesileri, Oriental Ortodoks Kiliseleri, Süryani Kilisesi ve diğer Doğu Kiliseleri’nde kilisenin başında bulunan en yüksek rütbeli piskopos.

Ayasofya, kendinden önce aynı yerde ya da çok yakınında bulunan Agora’nın yerini almıştır. Şehir içerisinde en uzun süre varlığını devam ettirmiş yapılardan biri olan kilise, farklı tarihlerde farklı onarımlar geçirerek hayatına devam etmiştir.

Hristiyanlığın ilk yüzyıllarında kentlerin en büyük kiliselerine tanrının sıfatlarının verilmesi yaygın bir uygulamaydı. Haya Sofya yani günümüzdeki ismiyle Ayasofya, tanrının bilgeliği anlamındadır. 

 

Ayasofya’ların en büyüğü olan İstanbul’daki de ancak Altıncı yüzyıldan sonra bu isimle anılmıştır, bundan önceki dönemde Megala Eklesya yani Büyük Kilise olarak anılmaktadır. İznikdeki yapı içinde benzer bir durum söz konusu olmuştur. İnşa tarihinin Altıncı yüzyılda olması halinde Ayasofya ismi, kilisenin adına ithafı için uygun olacaktır. Ancak daha erken tarihte inşa edilmiş olması halinde ithafının ve dolayısıyla adının da başka olabileceği kuvvetli bir ihtimaldir.

Antik Yunan kentlerinde, şehirle ilgili politik, dini, ticari her türlü faaliyetin gerçekleştiği, tüm kamu binalarının etrafında sıralandığı halka ait geniş açık alan olup, Helenistik dönemde şekillenip Roma İmparatorluğu’nda ortaya çıkan forumların öncülüdür.

İsa’nın “Tanrı ile bir” olduğu inancını reddetmişlerdir. Ancak, diğer yaratıklardan farklı, “kutsal bir ilah” olduğunu savunurlar. 4. yüzyılda İskenderiye’de yaşayan ve “İznik Konsülü” tarafından aforoz edilen rahip Arius’un fikirlerinden ortaya çıkmıştır.

Patrik: Ortodoks Kilisesileri, Oriental Ortodoks Kiliseleri, Süryani Kilisesi ve diğer Doğu Kiliseleri’nde kilisenin başında bulunan en yüksek rütbeli piskopos.

Tarihsel Önemli Olaylar

İmparator 1. Constantinus’un daveti üzerine Hristiyan dünyasının önde gelen din adamları Nicaea’da toplanmıştır. Konsüle katılan din adamlarının katılım sayısı 318’dir. İlginç bir ayrıntı ise katılımcıların 317’sinin doğu eyaletlerinden, sadece 1 kişinin Batı’dan gelmiş olmasıdır.

Konsülün asıl toplanma amacı; Paskalya gününü belirlemek ve İskenderiye’de ortaya çıkmış olan ayrılıkçı hareketlere karşı alınacak tavır ve İsa Peygamberin doğası hakkındaki tartışmalara son vermektir. Alınan kararlar neticesinde tüm dünyada halen geçerli olan, her pazar günü kilisede İznik Akdi olarak anılan kararlar bu toplantıda alınmıştır.

Konsülün toplandığı mekânın 300’den fazla din adamını rahatlıkla alabilecek boyutta olması gerekmektedir ancak hala günümüzde toplantının yapıldığı yer önemli bir tartışma konusudur ve bu gizemi çözmek için arkeologlar ve tarihçiler hem kentin su altında hem de farklı noktalarında araştırmalarına devam etmektedirler.

İkonoklazma yani resim düşmanlığı döneminde, Hristiyanlık tarihinin 7. Ekümenik konsül toplantısı olarak anılmaktadır.

24 Eylül – 13 Ekim 787 tarihleri arasında Nikea’da yapılan toplantıda 10 yaşında tahta çıkan Altıncı Kostantinos’un adına devlet işleri yürüten Eyrene, 50 yıllık ikona karşıtı tavrı kaldırmak için Patrik Tarasyos’un başkanlığında yaklaşık 350 piskopos ve çok sayıda keşişin katılımı ile konsülü toplamıştır.

Nikea’da 11 Ekim’de Ayasofya’da gerçekleşen toplantılar sonucunda tasvirli ibadet serbest bırakılmıştır.

Anadolu kentlerine sayısız felaket getiren Haçlı seferlerinin dördüncüsünde haçlılar Filistin’e gitmeyerek, Konstantinopolis’te bir Latin Krallığı kurunca, 1206 yılında Theodoros Laskaris Bizans kraliyet tahtıyla beraber başpiskoposluk makamını da Nikeyaya taşımış ve burada hüküm sürmüşlerdir. 55 yıl boyunca, bu gün Ayasofya kilisesinin girişinde bulunan mozaiğin üzerinde imparatorlar taç giymiştir.

İznik, 2 Mart 1331 günü Orhan Gazi komutasındaki Osmanlı ordusunca teslim alındıktan sonra, kentte toplu halde ilk cuma namazını kılmak üzere Ayasofya Kilisesi camiye çevrilmiştir. Buraya Cuma Cami, aynı zamanla halk arasında orijinal isminden esinlenerek Ayasofya Cami denilmiştir.

İznik’i ziyaret eden Evliya Çelebi, İznik’in en meşhur camisinin kiliseden camiye çevrilen Orhan Gazi Camisi olduğunu, çatısının kurşun kaplı bulunduğunu, geçirdiği yangın nedeniyle Kanuni Sultan Süleyman döneminde Mimar Sinan tarafından onarıldığını yazar. Sahan duvarlarının ferah kemerlerle açılması ve son cemaat yerinin kuzeybatısındaki minare de Mimar Sinan’ın eseridir.

On Sekizinci yüzyılda harap olduğu bildirilen caminin 1804 yılında çökük çatısı yanında Orhan Gazi’nin tuğrasının yerinde durduğu, ibadete kapalı olduğu bilinmektedir.

Yakın Tarihi Eserler

Tüm tarihi eserleri ücretsiz sesli olarak gezmek için aşağıdaki tarihi eser isimlerine tıklayınız.

Otelin yakınında bulunan restoranlara ulaşmak için aşağıdan restoran seçebilirsiniz.

Yakın Restoranlar